Speaking bits – jak rozgadać uczniów

cze 29, 2021 | Bez kategorii, do pobrania

Jedną z bolączek nauczycieli języków obcych jest, jak rozgadać uczniów i zachęcić ich do mówienia. Wielu z nas szuka wciąż nowych materiałów.
A uczniowie coraz częściej chcą mówić, mówić i mówić.

Uważam, że wcale nie potrzeba bardzo skomplikowanych materiałów, żeby ćwiczyć mówienie. Wręcz przeciwnie bardzo dobrze podczas takich zajęć będą sprawdzać się proste zadania oraz zadania wykonane przez uczniów. Zobacz kartę pracy poniżej, pochodzi ona z naszego najnowszego materiału Speaking bits.

Może na pierwszy rzut oka, wydaje się, że ta karta pracy przyda się tylko raz, uczniowie podadzą po jednym przykładzie i tyle. Ale wcale nie, zobacz, na ile sposobów możesz ją wykorzystać.

Dawanie rad / proszenie o radę

Uczniowie pracują w parach, jeden uczeń losuje kartę i przedstawia problem, który ma, drugi uczeń musi dać mu co najmniej 3 porady do każdej używając innego zwrotu

Okresy warunkowe

Uczeń losuje kartę, sytuacja z karty jest pierwszą częścią zdania (z warunkiem), w zależności od omawianego okresu uczniowie układają zdanie, np. If I lost my wallet, I would call the police. Uczniowie mogą pracować w 4-osobowych grupach, każdy uczeń pisze swoje zdanie, nastepnie dzielą się pomysłami i wybierają jeden najciekawszy.

Tryb rozkazujący / udzielanie instrukcji

Tak jak w wypadku porad, uczniowie pracują w parach, jeden przedstawia sytuację, a drugi musi udzielić mu instrukcji w trzech krokach, np. Call the police, Inform the bank, Check the last place where you used your wallet.

Zaprzecz polecenie: What (not) to do when

To ćwiczenie jeszcze bardziej rozwija uczniowską kreatywność, bo muszą spojrzeć na dany problem z innej perspektywy. A z punktu widzenia nauczyciela podwaja ilość kart, bo to już nie 6 sytuacji jak na powyższej karcie pracy, a 12 🙂

Opisz emocje

Opisz emocje, które towarzyszą Ci w wylosowanej sytuacji oraz emocje osób zaangażowanych w daną sytuację. W wypadku karty „you lose your wallet” moga to być emocje złodzieja, policjanta, świadka, osoby, która znalazła portfel, etc.

Wyjaśnij dlaczego

Podaj jak najwięcej przyczyn sytuacji z wylosowanej kartki

Opowiadanie (mówienie / pisanie)

Potraktuj sytuację z karty jako początek opowiadania albo wpisu w dzienniku albo jakiejkolwiek innej formy pisemnej lub ustnej. W wypadku kartki „you lose your wallet” uczniowie mogą napisać opowiadanie o tym, jak zgubili portfel, napisać krótką wiadomość / post na FB o tym wydarzeniu albo udawać, że dzwonią do znajomego i opowiadają o tej sytuacji.

Skojarzenia

Wypisz 10 słów, które kojarzą Ci się z sytuacją z wylosowanej kartki. Porównaj z partnerem z pary, a następnie wspólnie stwórzcie tekst o tej sytuacji z wykorzystaniem minimum połowy słów.

6 kart i 8 pomysłów, te 6 kart starczy Wam na minimum 8 lekcji / ćwiczeń / rozgrzewek. Mam nadzieję, że zachęciłam Was do ich wykorzystania. Aaa, jeszcze pomysł nr 9, poproś uczniów, aby stworzyli swoje sytuacje, zbierz je i wykorzystuje w trakcie zajęć 🙂

Jeśli podobają Ci się przykładowe karty i chciał(a)byś jeszcze 104 kolejne, zerknij do sklepu. Speaking bits What to do when są tam od dzisiaj i jeszcze przez ponad tydzień będą w premierowej cenie 🙂

Do pobrania