Moje pierwsze wakacje za granicą to był wymarzony wyjazd do Hiszpanii. Pojechałyśmy we trzy, jedna z nas studiowała iberystykę, jedna nie znała hiszpańskiego w ogóle, a ja coś tam umiałam powiedzieć. Pamiętam, żeby ćwiczyć swój hiszpański często to ja miałam o coś zapytać, jak dojść gdzieś, o cenę jakiegoś produktu, nawet trafiłyśmy na komisariat policji, bo jedną z nas okradziono. Podczas nauki hiszpańskiego nikt ze mną nie ćwiczył takich typowych codziennych sytuacji i reakcji, a podczas jednego kilkutygodniowego wyjazdu musiałam zmierzyć się z rozmową po hiszpańsku na różne tematy i w różnych miejscach.
Na bazie m.in. tego doświadczenia powstały nasze karty Role plays & Reactions. Naszym zadaniem jako autorek jest tworzenie angażujących materiałów, które rozgadają uczniów, a z drugiej strony ułatwią nauczycielowi przygotowanie się do zajęć. Wiemy, że wielu uczniów oczekuje praktycznej nauki, sytuacji, dialogów i mówienia, Role plays & Reactions to odpowiedź na te potrzeby.
W dzisiejszym wpisie chciałabym Wam pokazać, jak adaptować przygotowane przez nas karty. Powyżej widzicie przykładowe karty z jednej części materiału: odgrywanie ról i reagowanie (ta karta oraz druga przykładowa do pobrania na dole wpisu).
Jak urozmaicić ćwiczenia z nimi? Oto 10 pomysłów:
- uczniowie nie mogą użyć podanych na karcie słów, traktują je jak słowa tabu
- pracują w parach, jeden uczeń losuje sytuację i mówi, jakby zareagował. Drugi uczeń słucha i wymyśla, jaka była oryginalna sytuacja
- podobnie do poprzedniego punktu, ale uczniowie pracują w trójkach, para odgrywa dialog, a trzecia osobą podaje jakie według niej/jego było oryginalne polecenie
- wylosowana sytuacja staje się początkiem dialogu, który ma trwać 1-2 minuty
- uczniowie pracują w parach, do dialogów dłuższych dopisują swoje podpowiedzi, następnie wymieniają się z inną parą, która musi odegrać dialog używając podpowiedzi napisanych przez kolegów
- wylosowana sytuacja jest inspiracją do opisu dnia, w którym ta sytuacja miała miejsce
- uczeń losuje krótką sytuację, wyobraża sobie, że był świadkiem tej sytuacji albo sam w niej brał udział. Relacjonuje, co się wydarzyło, a zdanie, którym zareagował musi podać w mowie zależnej.
- każdy uczeń zapisuje dwa dowolne słowa, nie muszą być związane ze sobą albo z tematem lekcji. Następnie pracuje w parze, odgrywa dialog i musi użyć swoich dwóch słów.
- w dłuższych dialogach poproś uczniów, aby dopisali czwarty punkt lub zamienili jeden z trzech z karty.
- na niższych poziomach uczniowie pracują w parach, każdy dostaje 10 – 15 kart reagowania z podpowiedziami. Na ich podstawie na oddzielnych fiszkach pisze reakcje. Nauczyciel zbiera karty sytuacji i reakcje, ważne aby nie pomieszać kart w danym zestawie 10 – 15 sytuacji. Na następnej lekcji lub jako powtórzenie nauczyciel rozdaje karty z reakcją oraz poleceniem, ale tym razem poleceniem bez podpowiedzi. Zadaniem uczniów jest dopasować polecenie do reakcji.
Który pomysł podoba Ci się najbardziej, a może w głowie pojawiły Ci się pomysły na kolejne 10 adaptacji Role plays & Reactions? Mamy nadzieję, że te karty przydadzą Ci się podczas zajęć. Ponieważ te karty są w dwóch wersjach – z podpowiedziami i bez, to nadają się też na zajęcia z innych języków. Daj o nich znać swoim kolegom i koleżankom uczącym innych języków.