Podsumowanie roku szkolnego

czerwiec 15, 2021 | inspiracje, metodyka

W dzisiejszym wpisie chciałabym podzielić się z Wami kilkoma pomysłami na podsumowanie roku szkolnego oraz powtórzenie zagadnień. Ćwiczenia na powtórzenie są uniwersalne i możesz stosować je także w trakcie roku szkolnego. Te ćwiczenia dobrze sprawdzą się po skończonym rozdziale w podręczniku lub przepracowaniu większego fragmentu materiału.

Jaki był ten rok?

Pierwszy sposób na podsumowanie, który proponuję, to karta pracy z pytaniami odnoszącymi się do mijającego roku. Poniżej widzisz pierwszą część (całość do pobrania na dole wpisu). Są to ogólne pytania o mijający rok szkolny, pozwalają one uczniowi zastanowić się nad tym, co się wydarzyło przez te 10 miesięcy, nie tylko w kontekście nauki, ale także rozwoju, relacji i ludzi wokół.

Napisz list

To kolejny pomysł, w którym uczniowie skupiają się na pozytywach minionego roku szkolnego. Ich zadaniem jest napisać list do nauczyciela. List, który nie będzie w żaden sposób oceniany, nauczyciel po prostu go przeczyta. Jeśli masz chwilę, to może uda Ci się 2-3 zdaniami na ten list odpisać? Jeśli nie, to warto zapamiętać to, czego dowiedziałeś/aś się o swoich uczniach i wykorzystać podczas planowania lekcji w nowym roku szkolnym.

Fiszkowa gra planszowa

Potrzebujesz mnóstwa kartek (najlepiej czyste z obydwu stron), potnij je na kartki wielkości około 10cmx10cm, wychodzi około 8-10 karteczek z kartki A4. Uczniowie pracują w parach lub samodzielnie, każdy otrzymuje karteczki (kilkadziesiąt) i przygotowuje z nich fiszki z zagadnieniami, które omawialiście w zeszłym roku. Ustalcie typy zadań (to ułatwi pracę uczniom), np tłumaczenia, uzupełnianie zdań, definicje, odpowiedź na pytania, etc. Typy zadań zależą od poziomu i wieku uczniów oraz od tego, czy robili takie zadania z Tobą w trakcie roku. Z jednej strony kartki wpisują polecenie, z drugiej klucz odpowiedzi.

Warto zachęcać uczniów, żeby jak najwięcej fiszek przygotowali z pamięci nie posiłkując się podręcznikiem, w ten sposób aktywują swoją pamięć długotrwałą i jeszcze lepiej utrwalają materiał. Nauczyciel zbiera tak przygotowane fiszki, dzieli uczniów na grupy 3-4osobowe, rozdaje kartki. Uczniowie rozkładają fiszki na ławce w formie gry planszowej i grają. Po skończonej partii używają tej samej „planszy” ale od tyłu lub wymieniają się fiszkami z inną grupą.

Chmura wyrazów

Ostatni pomysł na powtórzenie znajdziesz w jednym z moich pierwszych nagrań na kanale YT Ulubione i Użyteczne. Opisuję w nim pomysł na powtórzenie z wykorzystaniem chmur wyrazowych.

Do pobrania