Jak z tym samym materiałem pracować na różnych poziomach

sty 17, 2022 | Bez kategorii

Czy wy też macie kursantów na różnych poziomach zaawansowania? Czy w ciągu jednego dnia zdarza Wam się mieć zajęcia na poziomie A2, B1, a nawet C2? Co wtedy, czy dla każdego poziomu musicie mieć zupełnie inny materiał?

Zazwyczaj tak, ale dzisiaj chciałabym Wam pokazać, że czasami możecie ten sam materiał edukacyjny wykorzystać z uczniami na różnym poziomie, delikatnie go tylko adaptując. Większość moich przykładów z dzisiejszego posta oprę na najnowszym materiale, który przygotowałam z Kasią Sochacką Winter Pack. Ale pomysły same w sobie sa na tyle uniwersalne, że wykorzystacie je z różnymi materiałami.

Obrazki/zdjęcia

To zdjęcie poniżej pochodzi z Winter Pack. Do tego obrazka dodałyśmy słowa pomocne w opisie, świetnie sprawdzą się na poziomie A2. Na poziomie B1 możesz zaproponować pracę w parach: jeden uczeń opisuje obrazek, a drugi musi go narysować ze słuchu. A na poziomie B2 nie proszę już o opis a na przykład o porównanie dwóch zdjęć lub zadaję swoje własne pytanie, np do tego obrazka byłoby to: How would you feel walking at night in that park?

Tłumaczenia

W Winter Packu znajdziecie 20 zdań do tłumaczenia wraz z kluczem odpowiedzi. Często takie przykładowe zdania do tłumaczenia można pobrać też od innych blogerek i blogerów. Na wyższych poziomach możecie prosić uczniów, żeby używając synonimów lub innych bardziej skomplikowanych konstrukcji zapisali te zdania jeszcze raz, na niższym poziomie możecie poprosić uczniów, aby pracowali w parze/grupie nad tłumaczeniem. Możecie też prosić uczniów o przetłumaczenie zdań z języka docelowego na polski (szczególnie jeśli w zdaniach użyte są trudniejsze konstrukcje).

Podpowiedzi

Jeśli masz trudniejszy materiał do dyskusji, np bardziej skomplikowane pytania, to dawaj uczniom na niższych poziomach jak najwięcej podpowiedzi, mogą to być przykładowe słowa do użycia, przykładowa wypowiedź, na bazie której mają przygotować swoją własną.

Jesli macie sytuację, że dane zadanie na mówienie może być zbyt łatwe, podajcie uczniom kilka bardzo trudnych słówek, które muszą użyć w swojej wypowiedzi. I to już jest wyzwanie 🙂

Dialogi/reagowanie

W Winter Packu zamieściłyśmy też zadania na reagowanie i dłuższe dialogi. Dwa przykładowe polecenia na reagowanie widzicie na zdjęciu poniżej (ten materiał możecie pobrać na końcu wpisu). Takie polecenia na reagowanie są idealne na niższe poziomy, np A2. Na B1 zasłoń podpowiedzi, będzie już trudniej. A na B2 niech to polecenie posłuży za początek rozmowy, którą mają przeprowadzić kursanci (bez wcześniejszego przygotowania).

Co sądzisz o tych pomysłach? Czy sprawdzą się z kórymś z materiałów, któe posiadasz w swojej kolekcji?

A może spodobały Ci się przykłady z Winter Pack? Jeśli tak, to zajrzyj do Kasi do sklepu, gdzie jeszcze do 31 stycznia możesz kupić WInter Pack w promocji.

Do pobrania