Czy Wasi maturzyści zachowują się trochę jak żabki ze zdjęcia, kiedy prowadzisz lekcje przygotowujące do ustnej matury? Nie słuchają się, nic nie mówią i udają, że zestawów nie widzą przed sobą a zamiast mówić po angielsku rozmawiają po polsku?
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis trochę pomoże rozwiązać te problemy, proponuję Wam kilka sposobów, jak pracować z mturzystami tak, aby standardowy zestaw do matury ustnej przećwiczyć inaczej.
Ustaw stoper
Wyświetl na rzutniku stoper (jeśli nie masz takiej możliwości powiedz uczniom, że ustawiasz stoper), nie wyłączaj głosu, kiedy czas się skończy odezwie się dzwonek. Moi uczniowie mobilizują się o wiele bardziej, kiedy widzą upływający czas. Żeby utrudnić zadanie możesz zmniejszyć limit czasu, takie rozwiązanie przyda się w grupach, któe są zbyt rozgadane i nie mieszczą się w limicie czasu.
Zadanie 1
Zmieniaj rozmówców w dialogu
Uczniowie przygotowują się do dialogu, ale nie wiedzą, kto będzie odpowiadał. Zaczynasz z uczniem 1, po zrealizowaniu chmurki 1 przechodzisz do kolejnego ucznia. W ten sposób zmieniasz uczniów co każdą zrealizowaną chmurkę. Uczniowie muszą się uważnie słuchać, żeby wiedzieć, jakie punkty zostały już zrealizowane. Sprawdzi się w mniejszych grupach.
Zadanie 2
Obowiązkowa lista słów
Każdy uczeń przygotowuje listę słów i zwrotów do wykorzystania w opisie obrazka oraz odpowiedzi na pytania. Następnie przekazują swoje słowa do innego ucznia, który wykonując zadanie musi wykorzystać wszystkie zapisane słowa. Jeśli uczniowie pracują w parach, warto aby każdy miał inny obrazek i zestaw słów.
Zadanie 3
Burza mózgów w grupach
Ponieważ uczniowie mają często problemy z uzasadnieniem wyboru i odrzucenia, proponuję, aby nad argumentami popracowali w grupach. W grupach 3-4 osobowych otrzymują do przeanalizowania 3-4 zadania 3. Mogą pracować wykorzystując burzę mózgów i spisać wszystkie argumenty, które pojawią się podczas dyskusji. Ustal limit czasu (np. 3-4 minuty na każde zadanie). Można też pracować w ten sposób, że każdy uczeń w grupie dostaje zestaw, przez minutę dopisuje swoje pomysły. Następnie wymieniaja się zestawami, czytają pomysły kolegów i dopisują swoje. Kiedy dana grupa ma już wszystkie pomysły do każdego zestawu, wymieniają się argumentami z inną grupą. Chodzi o to, żeby uczniowie zapoznali się z pomysłami innych. Dopiero po tym w parach przystepują do realizacji zadania czyli wyboru i odrzucenia propozycji z polecenia.
Razem z Kasią Sochacką przygotowałyśmy 10 takich zestawów, jeśli brakuje Wam zestawów do przygotowania uczniów do matury ustnej, możecie pozostałe 9 zestawów kupić TUTAJ.
Do pobrania