10 użytecznych gadżetów na lekcje języków obcych

Sie 8, 2020 | inspiracje, metodyka

Gadżet potrafi tak wiele zmienić, szczególnie na lekcji. Może wprowadzić radosną atmosferę, zaciekawienie i zainteresowanie. Może służyć jak przedmiot rywalizacji, być wykorzystany do powtórzenia albo wprowadzenia nowego materiału. Dzisiaj chciałabym podzielić się moją subiektywną listą 10 gadżetów, które bardzo przydają się podczas lekcji. Są to proste i sprawdzone przedmioty, które można kupić w większości sklepów papierniczych. Czasami zapominamy o tych gadżetach, a przecież najprostsze rozwiązania bywają najlepsze. Którego z tych gadżetów używasz? A może korzystasz z innych narzędzi? Podziel się swoim pomysłem w komentarzu!

Patyczki

Chodzi o patyczki takie jak do lodów na patyku albo lekarskie szpatułki do sprawdzania gardła, mogą być kolorowe lub bezbarwne. Takie patyczki mogą przydać się do dzielenia uczniów na grupy (np. wszyscy którzy wylosowali ten sam kolor), do losowania kolejności odpowiedzi (jeśli na każdym patyczku napiszemy imię ucznia) lub do powtórzenia słówek (patyczki jak fiszki: uczniowie piszą na patyczkach wybrane słowa wraz z tłumaczeniem na odwrocie, potem losują i sprawdzają swoją wiedzę lub przepytują innych).

Piłka

Piłka powinna być dość miękka, żeby w razie uderzenia nikomu nic się nie stało, a do tego na tyle duża, aby łatwo było ją złapać. Do czego użyć takiej piłki? Do powtórzenia słówek (rzucamy piłkę mówiąc słowo – uczeń tłumaczy, dodaje formy przeszłe lub podaje swoje skojarzenie ze słowem), do ustalania kolejności odpowiedzi (uczniowie rzucają piłkę do osoby, która ma odpowiedzieć jako kolejna).

Kości do gry

Gry planszowe to świetny pomysł na powtórzenie słownictwa, gramatyki czy rozwijanie mówienia. Wtedy przydadzą się tradycyjne kości z numerami. Ale możemy z czystych kości stworzyć swoje własne Story Cubes, rysujemy lub naklejamy rysunki, wtedy mamy gotowe kostki do ćwiczeń językowych.

Kartka papieru

Nie możemy zapomnieć o najprostszej pomocy – o kartce papieru. Takiego gadżetu nie musimy wcześniej kupić, bo zawsze jakaś się znajdzie; kartka może być kolorowa lub biała, w kratkę, w linię. Podstawowy pomysł na wykorzystanie kartki to poproszenie uczniów o przygotowanie zadań, z tyłu kartki zapisują odpowiedzi. Gdy zadania są gotowe, uczniowie przekazują kartki od grupy do grupy, każda grupa rozwiązuje zadanie z kartki i przekazuje ją dalej.

Folia easy flip

Taka folia wymaga inwestycji, nie należy do najtańszych gadżetów, ale dzięki niej możemy wykorzystać do pisania każdą przestrzeń. Folia elektryzuje się i przyczepia do każdej powierzchni, do tego jest ścieralna, więc można wykorzystać ją powtórnie. Ostatnio zabrałam taką folię, gdzie wspólnie z uczniami zapisywaliśmy słowa przydatne do opisu wystawy.

Pudełko

A co gdyby każda klasa miała swoje pudełka na słownictwo? Po każdym rozdziale uczniowie zapisują kilka wybranych słów z poznanego materiału na fiszkach, dorzucają do pudełka. Takie pudełko pełne fiszek jest dobrym pomysłem na regularne utrwalanie słówek, dodatkowo na koniec roku mamy już gotowy zestaw do powtórzenia całorocznego.

Worek

Worek może mieć podobne zastosowanie do pudełka. Ale wyobraźmy sobie, że nauczyciel wchodzi z workiem do klasy i prosi uczniów o zgadnięcie, co w tym worku jest. Uczniowie mogą dotykać materiału, wąchać, włożyć rękę do środka, ale nie mogą patrzeć na te przedmioty. Świetne na wprowadzenie tematu i zainteresowanie uczniów, z małymi dziećmi możemy w ten sposób powtórzyć owoce i warzywa, wystarczy tylko włożyć te produkty do worka.

Blu Tack

Blu Tack to specjalna masa plastyczna, którą można przyczepić do większości powierzchni. Działa trochę jak klej, dlatego można do niej przyczepiać kartki lub zdjęcia. Jak ją wykorzystać? Przyczep na tablicy zestaw słów i poproś uczniów, aby wspólnie przypasowali je do konkretnych kategorii. Jeśli chcemy zorganizować powtórzenie w ramach stacji językowych, możemy zadania przyczepić na ścianie.

Laminarka

Może to nie jest typowy gadżet, ale to urządzenie jest bardzo pomocne. Wystarczy raz zlaminować zdjęcia i karty pracy, a pozostaną nam na parę lat i będziemy mogli je wielokrotnie wykorzystywać. Co można laminować? Karty pracy, gry planszowe, zdjęcia, plakaty, inspirujące cytaty, fiszki ze słówkami. Jeśli zlaminujemy czystą kartkę, może nam ona służyć jako mała przenośna tablica.

Post-it notes

Klejone kartki, kolejny wspaniały gadżet, który przyczepi się praktycznie wszędzie. Mają różne kształty, kolory, wielkości. Ja mam zawsze zapas kartek – używam ich do zapisywania notatek z lekcji oraz jako narzędzie na lekcję. Wiele zadań z użyciem post-it notes wymaga ruchu, a ruch sprzyja nauce i zapamiętywaniu. Przykład? Poproś uczniów o wypisanie na 15 kartkach słówek z ostatnich kilku lekcji, każda grupa ma swój zestaw post-it notes z tymi samymi słowami. Czytasz definicje słów, kto pierwszy rozpozna słowo, jak najszybciej łapie kartkę.